top of page
Sök
  • Christer Rörvall

Kapitel 2 Naturen möblerar om på egen hand.

Uppdaterat: 11 sep. 2023

Idag blev det en regnig dag men normalt går jag en minirunda i nya skogen. På morgonen kan jag njuta av smultron, blåbär och skogshallon, alla nyinflyttade. På min tänkarsten (stenbumling) kan jag sitta och fundera över livet. En del går i kyrkan men min kyrka finns i min miniskog. Där finns lugn och ro med en glänta omgiven av höga träd och nästan ingen insyn till grannarna. Aspskotten mot den tidigare störda grannen har blivit ett bra insynsskydd. När de nya björkarna blivit lite högre får dom ersätt asparna. Oäkta fläder verkar trivas och nya lönnträd dyker upp på flera ställen.

På tänkarstenen kan jag sitta med en kopp kaffe och njuta av humlor, skalbaggar och andra insekter som ökat i antal sedan skogsrenoveringen. Några fjärilar som gillar gräs flyger planlöst omkring men det har ännu inte blivit någon invasion. Det roligaste var nog en fjäril som såg ut som en stor utklädd bålgeting. Se mina bildsidor.

Ett flertal små trädplantor har dykt upp, gran, tall, björk men också ett par askplantor. Askträdet är rödlistat och på stark tillbakagång. Varifrån fröna kom vet jag inte men kanske från någon av fåglarna i den gamla aspen i närheten, kanske från staren som bodde i ett av hålen. Dom ska jag vårda ömt.

Det har vuxit upp flera sorters gräs, en del över 1,5 m höga. En liten raritet har också dykt upp, en nattviol. En orkidé som är fridlyst och skyddas från mänsklig påverkan.

På den lilla ängen som tidigare klipptes ner händer inte så mycket, lite midsommarblomster, kråkbär, smörblommor, gullviva och röd/vitklöver.

Jag har inte haft något jobb med hur det ska bli, det sköter naturen. Det enda jag behöver göra att gallra lite så att det inte växer igen. Framför allt hasseln (tack ekorren för det) och blåbären sprider sig ohämmat och behöver rensas.

Jag höll på att glömma en annan stolthet jag har, egen låga. Ett nedfallet träd som numera är boplats för smådjur. Jag har ingen aning om vem som bor där, men jag kan se ingångarna.

Och så ett par tråkiga meddelanden: En gran har dött (troligen solsting) och en björk har fått falla för åldersstrecket. Dom blev för riskabla att ha kvar.


Så här långt mer än nöjd!


Extra 11/9: Hittade en nyinflyttad - en häggplanta. Hoppas att den kan ge lite fina blommor nästa vår eller om den behöver växa till sig lite till.



16 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Kapitel 1 Förändra skogen.

Jag har ett mindre fritidshus med en del skog och en del äng. När jag tog över var jag inte nöjd med hur det såg ut, det fanns möjlighet att kunna utnyttja tomten bättre. Skogen var ganska mörk med må

bottom of page