top of page
Sök
  • Christer Rörvall

Kapitel 1 Förändra skogen.

Jag har ett mindre fritidshus med en del skog och en del äng. När jag tog över var jag inte nöjd med hur det såg ut, det fanns möjlighet att kunna utnyttja tomten bättre.

Skogen var ganska mörk med många stora träd som inte släppte ner särskilt mycket ljus till marken. Marken var också vattensjuk på våren men torkade upp efter hand.

Åtgärd: bort med 15 träd, framförallt aspar, för att släppa fram mer ljus och ge lite utrymme för dom träd som blev kvar. Mina grannar fick på köpet också lite mer solljus men också lite mer insyn eftersom så många träd försvann. Inte alla gillade "kalhygget" fast det inte var något kalhygge.

Den skog som blev kvar var av typ blandskog. Gran, tall, björk, asp, ek, hassel, al, sälg. Ingen egentlig växtlighet på marken bara lite blåbärsris i utkanterna. Det fanns också några halvinvasiva blommor, rosenhallon och praktlysing. Dom fick vara kvar men under bevakning.

Det fanns lite djur, rådjur, räv och grävling som passerade förbi. Fåglarna var några få, mesar och faktiskt häckande hackspett. Inga fjärilar.

Nu skulle naturen få sköta sig själv ett tag och anpassa sig till de nya förutsättningarna.

I nästa kapitel beskriver jag vad som hände de närmaste åren. (Kommer snart!)


13 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Kapitel 2 Naturen möblerar om på egen hand.

Idag blev det en regnig dag men normalt går jag en minirunda i nya skogen. På morgonen kan jag njuta av smultron, blåbär och skogshallon, alla nyinflyttade. På min tänkarsten (stenbumling) kan jag sit

bottom of page