top of page
Sök
  • Christer Rörvall

3. Bi-nära upplevelser


Vi har som tur är några blommor att bjuda på även på hösten. Det är en mycket tålig stenpartiväxt som heter Kärleksört. Den ger väldigt mycket näring åt bin. Våra 10-tal växter hade besök hela dagen och där var alltid 10-15 bin.




Jag gillar att fotografera och bina brydde sig inte särskilt mycket om mig utan var flitiga i att samla nektar.

Lite konstigt var dom kom ifrån. Jag har provat med bihotell utan resultat så dom var nog mer av bikupebin än solitära. Jag har inte lyckats hitta vilken sort det är, just ny lutar jag åt vanliga honungsbin. Om du som läser detta vet så hör gärna av dig. Det lär finnas någon som har bikupor en bra bit från oss, men dom flyger nog ganska långt när dom väl hittar något gott.

Inte nog med det, hela Kärleksörten är ätbar och lär kunna vara bra som sallad. Även roten går att äta. Den växer vilt men finns i odlad form att köpa i handelsträdgårdarna.

Den duger också som krukväxt hemma.







24 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Kapitel 2 Naturen möblerar om på egen hand.

Idag blev det en regnig dag men normalt går jag en minirunda i nya skogen. På morgonen kan jag njuta av smultron, blåbär och skogshallon, alla nyinflyttade. På min tänkarsten (stenbumling) kan jag sit

Kapitel 1 Förändra skogen.

Jag har ett mindre fritidshus med en del skog och en del äng. När jag tog över var jag inte nöjd med hur det såg ut, det fanns möjlighet att kunna utnyttja tomten bättre. Skogen var ganska mörk med må

bottom of page